Marketplaces

Verkoop je producten via marketplaces zoals bol.com, amazon.com, FNAC en andere.

Grote e-commerce retailers zijn jarengeleden begonnen met het openstellen van hun e-commerce omgeving voor derde. Dit betekent dat jij met jouw winkel nu ook kan verkopen via het platform van bol.com, amazon.com en andere. Hierdoor bereik je ineens een hele grote groep nieuwe klanten! 

Wat zijn marketplaces?

Een marketplace is een soort e-commerce website waarop producten worden verkocht meerdere partijen. Voorbeelden van marketplaces zijn bol.com en amazon.nl. Marketplaces eigenaren verwerken de transactie met de consument en het product wordt geleverd door een derde partij. Voor consumenten zijn marketplaces heel erg interessant omdat ze hier een breed en diep assortiment van producten kunt vinden. Op deze manier proberen marketplaces voor consumenten het startpunt van iedere internet koopsessie te worden. 

Hoe kunnen wij je helpen met marketplaces?

opzetten van account

Opzetten van het account

Om actief te worden op marketplaces dien je een account op te zetten. Hierin moet je keuzes in maken en daar helpen wij je bij.

product selectie

Product selectie

Als je gaat beginnen is het belangrijk de juiste producten te selecteren die je gaat verkopen op een marketplace. Wij doen de analyses voor je en ondersteunen je in het maken van je keuze.

optimaliseren product content

Product content

De content van je product is één van de belangrijkste elementen. De content van je product gaat de consument verleiden of motiveren je product te kopen. Onze experts helpen je daarbij.

marketplaces marketing

Marketplace marketing

Je hebt op marketplaces verschillende mogelijkheden om je product onder de aandacht te brengen door middel van adverteren. Dit kan de verkoop van je product enorm boosten.

marketplaces training

Trainingen

Uiteindelijk is het doel dat je als bedrijf zelfstandig gaat verkopen op marketplaces. Digital Bonanza helpt je team te trainen zodat jullie op den duur zelfstandig actief worden.

marketplaces support

Support

Nu is niets zo veranderlijk als de wereld van marketplaces. De continue ontwikkelingen zorgen dat het lastig is voor bedrijven om bij te blijven. Onze experts staan daarom klaar om ondersteuning te bieden.

Welk marketplaces kun je het best gebruiken?

Welke marketplaces het meest geschikt is voor jou hangt af van een aantal factoren. Wat is je productgroep? Wie is je doelgroep? Welk distributienetwerk heb je? Wat zijn de marges die je hebt? Wie zijn je concurrenten? Daarom is het belangrijk om samen te werken met een marketplace expert als Digital Bonanza. Wij helpen je om een gedegen strategie te ontwikkelen en de juiste keuzes te maken m.b.t. marketplaces. 

De grootste marketplaces in Europa

Amazon en eBay zijn marktleider in Europa, net als in de VS en het VK. Maar als je verder kijkt, is er een enorm aanbod aan Europese online marketplaces. Terwijl Amazon en eBay in heel Europa verkopen, richten de meeste marketplaces zich op binnenlandse markten of een klein aantal nauw verbonden landen.

Marketplace Amazon

Amazon

Amazon heeft maandelijks 1,1 miljard website bezoekers vanuit Europa (exclusief het VK). Het is belangrijk om op te merken dat, hoewel Amazon in zes Europese landen winkels heeft, het in heel Europa verkoopt. Met name Amazon Duitsland wordt ook goed gebruikt door shoppers in Oostenrijk, Zwitserland en Oost-Europa. Belgische consumenten winkelen bij Amazon in Frankrijk of Nederland. Ierse shoppers zijn grote gebruikers van Amazon.co.uk, hoewel dat waarschijnlijk zal veranderen met de Brexit.

ebay marketplaces

Ebay

eBay begon zijn wereldwijde expansie in 1999, met vestigingen in Duitsland, Australië en het VK. Als pure online marketplace zonder behoefte aan een fysieke magazijn, is eBay relatief simpel internationaal gegroeid. Vandaag de dag heeft eBay in Europa (met uitzondering van het VK) vijftien gelokaliseerde websites en 389 miljoen maandelijkse bezoeken. Naast het VK, de op een na grootste markt voor eBay, is eBay vooral sterk in Duitsland.

Allegro Marketplace

Allegro

Allegro is een pure online marktplaats en verkoopt zelf geen producten. Tegenwoordig heeft het 117.000 verkopers en 164 miljoen producten. Het is de vijftiende grootste marketplace ter wereld. Allegro is in feite een marktplaats voor één land, met 96% van zijn verkeer afkomstig uit Polen. Polen heeft een relatief kleine bevolking van 38 miljoen mensen en is pas sinds kort een ontwikkelde economie, maar Allegro heeft 20 miljoen klanten en 200 miljoen bezoeken per maand.

Zalando marketplace

Zalando

Zalando werd in 2008 opgericht in Berlijn, Duitsland, en verkoopt nu mode- en lifestyleproducten in heel Europa. Het heeft wereldwijd maandelijks 119 miljoen bezoekers, waarvan 94% afkomstig is uit Europese landen (exclusief het VK) zoals Duitsland, Italië, Polen, België, Denemarken, Oostenrijk, en Noorwegen. Als Pan-Europese moderetailer is Zalando een aantrekkelijke marketplace voor gevestigde merken die kleding, schoenen, accessoires, sport- en schoonheidsproducten verkopen.

bol-com marketplaces

bol.com

Bol.com is in feite een marketplace in twee landen, met 97% van de gebruikers in Nederland en België. Hoewel de totale bevolking van deze landen slechts 29 miljoen mensen is, heeft bol.com 76 miljoen bezoeken per maand van 11 miljoen actieve klanten. Bol.com zegt dat 35.000 ondernemers via de website verkopen en dat er 23 miljoen items beschikbaar zijn om te kopen in categorieën zoals boeken, muziek, elektronica, speelgoed, mode, doe-het-zelf en auto-onderdelen.

Waarom kies je voor Digital Bonanza?

ROI

Resultaten die een positief rendement opleveren op je marketinginvestering

Audience

We analyseren je klanten. Vervolgens vinden we er meer van.

Multichannel

Bereik je klanten gedurende de gehele klantreis

Merkveiligheid

Presenteer je merk in een veilige digitaal ümfeld.

Attributie

Meet de bijdrage van elk advertentiekanaal.

Inzichten

Genereer data inzichten die een impact kunnen hebben op je bedrijf.

Wereldwijde marketplaces

Hoe gaan we dit samen realiseren?

01.

Luisteren

Wij luisteren eerst naar jou! We willen weten waar je bedrijf voor staat. Wie zijn je concurrenten? Waar loop je tegen aan? We doen dit via een enquête en een vervolg gesprek

02.

Analyse

We analyseren de huidige marketing activiteiten, de resultaten hiervan en we controleren of de interne meetprocessen goed zijn ingericht. 

03.

Onderzoek

We doen marktonderzoek naar de branche en de concurrenten. Wat zijn trends en wat kunnen we leren van je concurrenten? 

04.

We maken een plan

We delen onze bevindingen en doen op basis hiervan een suggestie van activiteiten. Samen bepalen we de prioriteiten, tijdsplanning en de verwachte resultaten. 

05.

Executie

Nu begint het echte werk. We maken de advertenties, doen de set-up voor de campagnes en gaan beginnen. Stap voor stap executeren we het plan en we houden je continue op de hoogte. 

06.

Meten

Dit is waarom wij online marketing zo leuk vinden. We kunnen direct het resultaat meten van de activiteiten. Dit doen we voordat we starten, tijdens de campagnes en natuurlijk achteraf. 

Veelgestelde vragen

In essentie kan ieder bedrijf verkopen op een marketplace. Echter ieder marketplace heeft zijn eigen eisen aan verkopers. Als je dus nog niet actief bent op een marketplace is het raadzaam om dit samen met een expert te doen, zoals Digital Bonanza

De kosten voor het verkopen via een marketplace zijn vaak omzet en/of verkopen gerelateerd. Je betaalt een commissie percentage en een fee per verkoop. De hoogte van deze twee elementen hangt af van de marketplace waarop je verkoopt. Wil je meer informatie neem dan contact met ons op.   

Wederom, in essentie wel. Het is afhankelijk van de marketplace waarop je wilt verkopen. Je kunt bijvoorbeeld geen huishoudartikelen verkopen via zalando. Daarnaast zul je moeten kijken naar het huidige aanbod op de marketplace. Als je een product wilt verkopen dat al veel wordt verkocht en waarbij de prijzen zeer competitief zijn is het wellicht beter om een ander product te kiezen. 

Een marketplace kan heel snel een grote bijdrage leveren aan je omzet en/of winst. Als je een goede strategie hebt ontwikkelt en je operationale executie is vlekkenloos dan kun je binnen afzienbare tijd een zeer goed nieuw verkoopkanaal erbij hebben. 

Nee, er zullen wel wat aanloopkosten zijn, maar die zijn te overzien. Er is geen investering van honderdduizenden euro’s nodig om te gaan verkopen op marketplaces.  

Om samen met Digital Bonanza een samenwerking op te starten voor marketplaces kun je een (video) afspraak of telefoongesprek inplannen. We kunnen dan bespreken waar je behoefte liggen, wat de doelstellingen zijn, wat je beschikbare budget is en op basis hiervan maken we een plan opmaat. 

Wij hebben gewerkt voor

'realistic marketing pros'

Digital Bonanza expertise on marketing combined with a realistic view on work involved has made it a pleasure working with them. Pushing the right points at the right time, understanding complexities whenever they arose and following a structured plan for implementation of new features. In a short time Digital Bonanza built a strong team putting the right people in the right position and managing the team towards succes.
Harko Prinssen
Harko Prinssen
Business Consultant at Aviva Solutions

Ben je geïnteresseerd om samen te werken?

Als je op zoek bent naar een digitaal marketing bureau met als focus het resultaat van je digitale marketing activiteiten, dan is Digital Bonanza jouw online marketingbureau. Neem contact op en dan drinken we vrijblijvend een kop koffie.